CLŤáček No. 2 / 2015

Milé studentky a milí studenti,
v našich kurzech češtiny studenti vytvářejí velké množství jedinečných a zábavných textů, kvízů, receptů, obrázků… Bylo nám líto, že se všechny ty úžasné nápady již dále nikde neobjeví, proto jsme se rozhodli pro vydávání občasníku vytvořeného z textů našich studentů Czech Language Training. V tomto čísle přinášíme recept na Cibulovou polévku, moderní pohádku Drak a princezna a úvahu o zapomínání. Přečíst si můžete i rozhovor s naší lektorkou speciálních lekcí výslovnostní poradny.
Přejeme vám příjemné čtení.

Miroslav Kašpárek
Director of Studies
Czech Language Training

Fotografická soutěž

Pošlete nám vtipné foto na téma: „Jak studujete češtinu?“
Posílejte nám fotky z vašich lekcí nebo z vašeho domácího i „nedomácího“ studia češtiny do 20. května 2015 na náš e-mail: [email protected]. Heslo je: Fotografická soutěž.
Vyhlášení výsledků proběhne 30. května 2015.
Vítěz vyhraje 1 měsíc standardního kurzu zdarma.

 

Photo contest

Send us funny photos on the topic: "How do you study Czech?"
Send photos from your Czech lessons, your domestic or “non-domestic” studies of Czech to our e-mail [email protected] by 20th May, 2015.
Results will be announced on the 30th May, 2015.
The winner will receive a free standard month course.

ROZHOVOR

Rozhovor s Eliškou Churaňovou, lektorkou Výslovnostní poradny

  1. Eliško, můžeš nám říct, proč je výslovnost důležitá (někdy až „fatálně důležitá“)? Můžeš uvést nějaké příklady, kdy se studentům špatná výslovnost doslova nevyplatila?
    Správná výslovnost je nezbytná k vytvoření pozitivního prvního dojmu na druhé lidi. Člověka vždy posuzujeme podle toho, jak mluví, jaký je jeho projev. Řeč s bezchybnou artikulací je příjemná a pro porozumění snadná.
    A kdy se lidem chybná výslovnost nevyplatí? Třeba když si neuvědomí, že hlásky, které jsou ve studentově mateřském jazyce zaměnitelné, mohou v češtině význam slova posunout nebo zcela změnit. Pokud například zaměníme hlásky „r“ a „l“, může se stát, že se zcela neškodné české slovo v tom okamžiku změní ve výraz, jenž by neměl mít ve slovníku kultivovaného studenta místo. :)
  2. Co můžou studenti, kteří přijdou na Tvou individuální lekci výslovnostní poradny, čekat? Jak lekce probíhá?
    Na první lekci se snažím zjistit, co přesně činí studentovi v otázce výslovnosti potíže. Nejprve studenta povzbudím, aby mi řekl několik vět o sobě, o svých zájmech a o své mateřštině. Právě mateřský jazyk je totiž velmi důležitý, protože z jeho vlastností mohou vycházet artikulační nedostatky v češtině. Během povídání analyzuji hlavní výslovnostní problémy. Následně studenta seznámím s jeho řečovými nedostatky a poté se již věnujeme konkrétním výslovnostním i poslechovým cvičením. Na začátku vždy kladu důraz na to, aby se student naučil správně poslouchat: pokud dovedeme od sebe poslechem rozpoznat správně a chybně vyslovenou hlásku, je pro nás jednodušší ji pak vyslovit správně. 3 www.czlt.cz Zaměření dalších hodin se odvíjí od toho, co student potřebuje procvičit. Výuka tedy není pro každého identická, nýbrž se flexibilně přizpůsobuje konkrétním problémům, se kterými se student potýká. Obvykle se však začíná na úrovni hlásek, pokračuje se přes přízvukování v češtině a poslední lekce bývá věnována větné melodii.
  3. Jak často by studenti měli na lekce chodit?
    Ideálně jednou za 14 dní či za tři týdny. Pokud je interval kratší, nestačí se nové vědomosti „usadit“, a pokud delší, mohou se zase naopak zapomenout. :)
    Je ale nezbytné, aby studenti procvičovali výslovnost i doma – není možné se naučit vyslovovat správně pouze během lekcí. Proto studentům zasílám některá cvičení také e-mailem.
  4. Jak jsi spokojená v CLT a s našimi studenty?
    Na CLT nejvíc oceňuji přátelskou atmosféru ze strany studentů i vyučujících.
    Není to pro mě pouze práce, ale také prostředí, kam se vždycky těším. Svých studentů si vážím, protože už tím, že se přihlásí na výslovnostní poradnu, dávají najevo, že jim správná výslovnost není lhostejná.
  5. Jaká je Tvoje nejoblíbenější aktivita, kterou na lekcích používáš?
    Na konci lekce obvykle hraji se studentem výslovnostní hru mé vlastní výroby. Ráda tyto aktivity vymýšlím i vytvářím a mám radost, když vidím, že hra studenta také baví. Mezi mé nejoblíbenější patří hláskové pexeso, křížovka se zvířaty, pomocí které ukazuji rozdíl mezi psanou a mluvenou češtinou, básnička zaměřená na český přízvuk a konverzační cvičení na určitou hlásku, například „jídla se š“. :)

 

RECEPT

 

Cibulová polévka

  • Nakrájíme čtyři velké cibule na plátky.
  • Rozpustíme máslo ve velkém hrnci.
  • Přidáme cibuli a necháme zkaramelizovat.
  • Potom přidáme lžíci mouky a mícháme dvě minuty.
  • Nalijeme jeden litr horkého kuřecího bujónu.
  • Přivedeme k varu a přidáme jeden bobkový list a tymián.
  • Vaříme třicet minut.
  • Přidáme sklenku bílého vína, pepř a sůl.
  • Ještě vaříme deset minut. Hotovou polévku nalijeme do misky, přidáme plátek sýra.
  • Zapečeme sýr do hněda.
  • Podáváme s opečeným chlebem.

POHÁDKA

Drak a princezna

Slova v závorce dejte do správného tvaru.

Byla jedna princezna, která bydlela v………………(zámek).
Byla………………………..(krásná/superlativ) žena. Král hledal nejlepšího ………………………….(muž) pro ni.
Hodně……………………..(princ) přišlo do zámku, ale princezna neměla ráda……………………….(nikdo).
Jednoho dne přišel drak. Byl největší a nejsilnější zvíře na…………………..(svět). Odnesl si ………………………(princezna).
Král byl smutný a zklamaný. Rozhlásil, že kdo zachrání jeho dceru, dostane ji za ženu.
Nejstatečnější princ šel k ………………………(drak). Drak měl pro prince hádanku. „Když odpovíš dobře, princezna bude tvoje.”
„Kdo je rychlejší než já, je slyšet, ale není vidět, hryže, ale je bez ……………………(jizva/pl.)?“
Princ přemýšlel dlouho. Nakonec odpověděl: „To je vítr. Nikdo není rychlejší a nikdo ho nevidí.“
„Máš pravdu,………………………(princ)“, řekl drak. „Princezna je tvoje.“

(Antoine z Francie)

 

TÉMA

Zapomínání

Takové zapomínání je zrádné. Občas se nám hodí, někdy je dokonce potřebné. Ale nastanou i situace, kdy nám značně znepříjemňuje život. Například když si za nic na světě nemůžeme vzpomenout, co jsme to ještě měli koupit, kdy nám odjíždí ten autobus, nebo kam jsme to položili ty zatracené klíče.

Selhání paměti dokonce může vést k situacím mnohdy komickým. Asi jako když sedíte na gauči a sledujete dědečka, jak marně chodí po bytě, brblá si pod vousy, rozhlíží se a všude nakukuje. Zeptáte se ho, co se to vlastně snaží najít, a když slyšíte odpověď, zacukají vám koutky. Samozřejmě, hledané brýle na čtení má děda celou dobu na čele.

Nebo si pro něco chcete dojít vedle do pokoje, ale jakmile překročíte práh, mozek vyhlásí stávku. Ze setrvačnosti dojdete ke skříni a otevřete dveře. Avšak pak už nevíte co dál. Jen stojíte a přemítáte, proč jste to sem vlastně šli. Když vás ani po dvou minutách nic nenapadne, vzdáte své marné snažení, zavřete skříň a s nespokojeným vrtěním hlavy odcházíte pryč.

Takové situace zná určitě každý. Jakmile jste v roli pozorovatele, je vám do smíchu. Ale když se tohle stane vám, cítíte se být zrazeni svým vlastním rozumem. S pamětí je to těžké. Je známo, že mozek všechny informace skladuje. Ale občas je nadlidský úkol najít ten správný kout, tu správnou skrýš tam někde hluboko ve složité spleti všech ostatních nepodstatných detailů a vybrat si z toho to, co zrovna potřebujete.

V některých životních situacích nám ale zapomínání přijde rozhodně vhod, i když občas to jde ztěžka. Není snadné myšlenky prostě vyhnat a donutit je, aby se už nevracely. Ale někdy to může být jediné řešení.

Zapomínání je jako oheň – dobrý sluha, ale špatný pán.

(Iryna z Běloruska)

 

Napište, jak si vy trénujete paměť?

 

Vyberte jednu z možností

a) Zákaz kouřit
b) Zákaz pít pivo a kouřit
c) Zákaz pít pivo

a) Ukazovat
b) Házet
c) Posilovat

a) Vlevo je větší
b) Jsou stejní
c) Vpravo je větší