CLŤáček No. 1 / 2014

Milé studentky a milí studenti,
v našich kurzech češtiny studenti vytvářejí velké množství jedinečných a zábavných textů, kvízů, receptů, obrázků, … Bylo nám líto, že se všechny ty úžasné nápady již dále nikde neobjeví, proto jsme se rozhodli vydat první číslo našeho občasníku, vytvořeného z textů vašich kolegů, studentů Czech Language Training. V tomto prvním čísle najdete mimo jiné recept na Krémovou bramborovou polévku od Emílie z Finska, fiktivní rozhovor s Davidem Beckhamem a kvíz o Velké Británii. Náš časopis by vás i rád informoval o novinkách a akcích, které se v Czech Language Training dějí. Uvnitř tohoto čísla naleznete zrcadlový česko-anglický článek o našich letních intenzivních kurzech, které mají speciální prázdninovou atmosféru. Chceme také, aby se časopis stal dobrovolnou součástí vaší výuky. Snažili jsme se texty obohatit o speciální úkoly, které vám pomohou dále se v češtině zdokonalovat. Některé texty budete moct cvičně opravit a zkontrolovat v klíči, do textu doplnit slovíčka, nebo koncovky, popsat obrázky a mnoho dalšího. Doufáme, že vám časopis přinese jak zábavu, tak i inspiraci k dalšímu studiu češtiny.
Přejeme Vám hezké čtení.

Miroslav Kašpárek
Director of Studies
Czech Language Training

RECEPT

Krémová bramborová polévka s pórkem

  • 1 – 2 pórky
  • 4 – 5 brambory
  • ½ l vody
  • 1 zeleninový vývar
  • 1 – 2 dl smetany na vaření

Brambory oloupeme a nakrájíme. Pórek očistíme, omyjeme a nakrájíme na kolečka. Přidáme pórek a brambory. Přilijeme vodu a přivedeme k varu. Přidáme/zalijeme zeleninovým vývarem. Vaříme 15 minut. Rozmixujeme a přidáme smetanu na vaření.

Autorka: Emilia z Finska

Intenzivní prázdniny v CLT

Jsem matka na plný úvazek, což v praxi vypadá asi tak, že pracuji dvacet čtyři hodin denně. Právě proto se každý rok těším na léto a mou dovolenou, kterou trávím na intenzivním jazykovém kurzu češtiny v Czech Language Training. Tedy abyste rozuměli, trávím ji aktivně, a to jako lektorka. Vždyť proč jezdit do Španělska, Turecka, Brazílie nebo dokonce Izraele, když zástupci těchto kultur mohou přijet za vámi do Prahy? (A všechny tyto národnosti jsem o prázdninách opravdu ve své třídě také měla.) A proč hledat Last minute na internetu, když vám takový last minute často zprostředkuje vaše profese, a to s mnohem lepší cenovou nabídkou?

Tento rok nám také přálo počasí, které bylo opravdu intenzivní, naštěstí jsme měli k dispozici dva a více větráků, které nám navodily pocit, jaký můžeme zažít třeba na pláži u oceánu. A to se nám hned lépe pracovalo. Pro tyto případy je velmi vhodné zařadit do výuky aktivity jako je papírové domino, pexeso nebo například skládat rozstříhaný článek. Náročnost aktivity se ihned vyšplhá o level výš, když zmíněné papírky žáci zároveň skládají i honí poletující po třídě. Tyto aktivity jsou pak opravdovou výzvou nejen pro studenty, ale i pro učitele.

Horkému počasí, které většinou během letních kurzů není výjimkou, je pak dobré i přizpůsobit některé základní fráze. Například na otázku: „Jak se máš?“ je naučíme nejen odpovědět: „Dobře.“, ale také „Je mi horko.“. Velmi důležitá je fráze: „Potřebuju vodu.“, kterou většina studentů ráda zaměňuje za frázi „Potřebuju pivo.“. Ve velmi horkých dnech se studenti také často dožadují přestávky frází: „Prosím pauzu.“, to se ale správný učitel nesmí nechat zviklat.

Pozastavme se ještě u nejčastější fráze „Jak se máš?“. Studenti samozřejmě ze začátku slušně odpovídají, že dobře nebo dokonce výborně, když je to naučíme (nehledě na žaludeční potíže, bolesti hlavy nebo začínající chřipku). Postupně se ale otrkají a potřebují slovo „unavený/unavená“. První dva dny se mají všichni studenti dobře, další týden jsou unavení a ke konci kurzu už je bolí hlava nebo mají kocovinu, zejména ti z mladší generace. Zkušený učitel se pak už na tuto otázku na začátku každé lekce ani neptá. Stačí mu například otázka: Kolik piv jsi včera vypil?“ nebo jen: „Tak kolik dneska?“, ke konci kurzu už student ode dveří většinou rovnou ukazuje na prstech na rukou počet piv, když mu tedy na to stačí. V těchto případech je vhodné volit aktivační metody a studenty vhodně rozřazovat do dvojic při skupinových úkolech. Možná byste si řekli, že prostě k unavenému studentovi posadíte studenta aktivního, ale tak to nefunguje. Aktivní student pak za toho pasivního všechno odře. Naopak je dobré vytvořit sekci unavenou a aktivní. Aktivní skupině můžete v případě nutnosti zadat doplňující úkol a pasivní obklopit větráky a kávou. Nejhorší variantou ale je, když na otázku „Jak se máš?“ uslyšíte odpověď: „Jsem nemocný/nemocná, mám rýmu.“ To je vám pak jasné, že vás lavinový efekt nemine. Na druhou stranu se potom slovní zásoba studentů rozroste o fráze se shrnujícím názvem „U doktora“. Ve třídě pak můžete vytvořit skupinu zdravých a nemocných, hrát aktivity na doktory a pacienty, polní nemocnici, meze fantazii se nekladou.

Ale teď vážně. Dvou týdenní kurz češtiny v CLT zajistí studentům i učiteli intenzivní a neopakovatelný zážitek s češtinou. Pro mě jako učitelku je krásné sledovat, jak se studenti vyvíjejí, zlepšují, jaký dělají v češtině pokrok, například právě na odpovědi na základní frázi: „Jak se máš?“. Každý ze studentů vnese do hodiny jinou energii, kus své kultury i své osobnosti. Ve třídě se sejde takový parádní multikulturní pel mel, který je radost učit. A když k tomu máte to pravé letní počasí, cítíte se opravdu jako na dovolené někde za hranicemi, a to je asi to, co mě na mé práci baví nejvíc.

 

ROZHOVOR

Karin (K): Dobrý den, já jsem Markéta z časopisu Krásný ženy. Máte dobrou náladu dneska Mr. Beckham?

Andy (A): Dobrý den, já jsem David Beckham, těší mě.

K: Jooo.

A: Dneska mám dobrou nálatu, náladu, protože spal jsem dobrý včera večer.

K: Ahh, dobře. Já mám prvná otázku: Co je… A! Kdo! Pardon, pardon! Kdo je déle

v koupelně ráno? Vy, nebo vaše manželka?

A: Je já. Protože můžu mít krásný vlasy každý den. Jsem tady od devíti hodin třicet … do … jedenácti.

K: To je dlouho! Četl jste někdy nějakou knihu?

A: Ehm… ne. Nevím.

K: Vaše dcera hraje fotbal?

A: Moje dcera nehraje fotbal, ale… můj/moji (?) syni hrají fotbal každý den.

K: To je moje poslední otázka pro vás, Mr. Beckham: Víte, jak funguje vaše pračka?

A: Ano, děkuju. Jsem profesionál na pračka, na pračku.

K: Děkuju mockrát pro váš čas.

A: Vy taky, na shledanou.

K: Na shledanou.

A: Hezký víkend.

K: Vy taky, děkuju.

ÚKOL: PORADÍTE MARKÉTĚ, JAK OPRAVIT PODTRŽENÉ VÝRAZY V TEXTU?

 

K radosti každodenního života – spolu!

STEVEN

S: ‘Miláčku, kde jsou mé čisté ponožky? Nemůžu najít žádné v mém šuplíku na ponožky.’

A: ‘Jak to mám vědět?’

S: ‘No, prala jsi je, je to tak? Prosím, neříkej mi, že jsi zapomněla.’

A: ‘Ježíš Maria! Nezapomněla jsem. Ale neprala jsem žádné prádlo v posledních čtyřech dnech, protože jsem byla zaneprázdněna přípravovala jsem moji uměleckou výstavu.’

S: ‘Ale já potřebuju nějaké čisté ponožky NYNÍ, proboha. Mám důležitou schůzku za 45 minut!’

A: ‘To není můj problém. Proč si nepereš své vlastní ponožky - to není příliš těžké - dokonce bys měl být schopen to udělat.’

S: ‘No skvělé. Co teď sakra mám dělat?’

A: ‘Nebuď tak patetický. Stačí nosit ponožky jsi nosil včera.’

S: ‘Ty jsi se zbláznila, nebo co?’

ÚKOL: ZMĚNILI BYSTE PODTRŽENOU ČÁST?

 

KVÍZ

Víte, kdo byla Margaret Thatcher?
a) Byla premiérka.
b) Byla policistka.
c) Byla právnička.

Víte, jak se jmenuje anglická hymna?
a) God likes the queen.
b) God thinks the queen is okay.
c) God save the Queen.

Znáte nějakou anglickou zpěvačku?
a) Alanis Morrissette
b)Madonna
c) Adele

Znáte nějaký anglický film?
a) Trainspotting
b)Moon
c) Lord of the Rings

(a,c,c,a)