Czech Language Training se nachází přímo naprotitramvajové zastávce Husinecká, jednu stanici od Hlavního nádraží. Je čtvrtek večer. Stojím před dveřmi školy ve 3. patře. Zvoním a bzučák mi otevírá dveře. Hned za nimi mě vítá graffiti v podobě stromu – rozcestníku, který mě nasměruje do třídy číslo 4, kde bude moje lekce probíhat. Na první pohled působí CLT útulně, domácky. Štítky s českými popisky nalepené na různých předmětech, pomůcka k výuce slovíček, navozují dojem, jako bychom byli u nějakého studenta doma.
V „kavárně“, společenské místnosti pro studenty, čeká na své lekce češtiny pro cizince několik studentů. Někteří jsou v plném přátelském hovoru, mluví anglicky, pokročilejší studenti už i plynule česky, jiní jsou zahloubáni do učebnic češtiny pro cizince, dělají domácí úkoly nebo opakují probranou látku. Ptám se jich, odkud jsou a proč studují češtinu pro cizince. Odpovědí jsou různé země: z Tuniska, Německa, Velké Británie, Ruska, Ukrajiny, Izraele, Holandska, Japonska, Kostariky, USA … Důvod, proč češtinu pro cizince studují, je pro většinu studentů podobný. V České republice pracují nebo studují na českých školách a univerzitách, bydlí tu a chtějí komunikovat s Čechy jejich rodným jazykem nebo je jednoduše zajímá čeština a česká kultura. Často mají také české přítelkyně, manželky nebo manžele, partnery, kteří jim s češtinou pro cizince pomáhají. Společně s nimi chodí i na filmové projekce a akce v CLT, které jsou doplňkem ke „klasické“ výuce.
V 18.30 se otevírají dveře od „čtyřky“ a z předchozí lekce odcházejí rozesmátí studenti. Vítá nás sympatická lektorka Martina. Učebna je plná výukových materiálů, které studenti vytvořili. V jedné části místnosti jsou vystaveny plakáty s recepty národních jídel a na druhé straně visí užitečné fráze pro začátečníky, ale i pokročilejší. Na stole leží slovníky a překvapivě taky stavebnice pro děti. Martina říká, že to je „městečko“, které se studenty společně staví a trénují na něm předložky a pády. V učebně jsou pohodlné židle pro 7 studentů a lektorku, protože v CLT garantují skupiny maximálně po 7 lidech. V místnosti mě překvapuje vybavení, které má lektorka k dispozici, projektor, plátno a notebook. Martina mi vysvětluje, že takto jsou standardně vybaveny všechny učebny v CLT.
Jsem ve skupině, která je již na úrovni Středně pokročilí. Nejdříve se všichni navzájem představujeme a na rozehřátí všichni pantomimicky předvádíme naše koníčky. Ostatní hádají, co rádi děláme. Studenti jsou evidentně na tyto neformální, dramatické aktivity zvyklí a vůbec se, oproti mně, neostýchají. Martina má na dnešní lekci připravený článek z internetu, který představuje názory několika cizinců na chování Čechů. Nejdříve ve skupinkách diskutujeme a hádáme, co v článku asi bude. Komunikace s cizinci v češtině je pro mě od začátku překvapující. Když trochu zpomalím ve svém mluvním tempu, rozumějí mi téměř všechno, a dokážou plynule vyjádřit své myšlenky. Po této aktivitě článek rychle přečteme a porovnáváme, zda jsme se s našimi odhady trefili. Martina mě zapojuje do výuky ještě více a nechává mě vysvětlovat studentům neznámá slovíčka. Novou slovní zásobu potom trénujeme soutěží. Martina má k textu připravené další doplňující otázky, které testují, jestli studenti všemu porozuměli. Po otázkách následuje gramatické cvičení, které procvičuje aktuální probíranou látku. A nyní je řada na samotných studentech, aby ve skupinkách diskutovali o tom, co je na Češích překvapilo, co jim na nich vadí, co na nich obdivují a co si o Češích vlastně myslí. My s Martinou jsme vytvořily speciální „komisi“, která bude jednotlivé prezentace a příspěvky komentovat. Během prezentací si Martina píše všechny „hrubé chyby“, aby je hned po projevech a diskusi mohla společně se studenty rozebrat a opravit. Na závěr máme poslední úkol. V nových skupinkách máme vybrat jeden český zvyk a prezentovat ho jako krátkou scénku. Ostatní potom hádají, jaká tradice to je. Za domácí úkol pak studenti mají napsat krátký text o svém národu, jak ho podle nich asi vnímají ostatní. Děkuju lektorce Martině i studentům za lekci. Společně vycházíme ze třídy stejně rozesmátí jako studenti před hodinou a půl. Lekce nám utekla neuvěřitelně rychle.
Martina mi ještě prozradila, že někteří z jejích studentů s ní studují češtinu pro cizince už třetím rokem, s malými pauzami, které umožňuje měsíční zápis. Svou češtinu pilují na kurzech a na lekcích výslovnostní poradny. „Služebně nejstarší student“ v CLT začal studovat kurz pro začátečníky už před 6 lety.
Jsem ráda, že jsem se mohla na výuku češtiny pro cizince podívat. Teď už budu všechny cizince při každé příležitosti pomalou češtinou přesvědčovat, ať s námi mluví česky. Přeju všem studentům češtiny pro cizince v Czech Language Training hodně štěstí s češtinou!